Διάσωση του Μετρικού Δικτύου της Πελοποννήσου
Το Κίνημα Διάσωσης Σιδηρόδρομου Πελοποννήσου έχει αναδείξει εκ νέου το σημαντικό ζήτημα της μετρικής γραμμής της Πελοποννήσου, προκειμένου να προχωρήσουν άμεσα οι διαδικασίες διάσωσής της. Η συγκεκριμένη σιδηροδρομική γραμμή έχει αναστείλει τη λειτουργία της από το 2010, παρά το γεγονός ότι έχουν πραγματοποιηθεί ανακαινίσεις και έχει γίνει δαπάνη 100 εκατομμυρίων ευρώ για την αγορά τροχαίου υλικού.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η γραμμή αυτή παραμένει εντελώς παραμελημένη, με αποτέλεσμα να έχει αρχίσει να καλύπτεται από βλάστηση, προκαλώντας στη διάρκεια των ετών μικρές κατολισθήσεις που θέτουν σε κίνδυνο τη σταθερότητά της. Επιπλέον, το δίκτυο απειλείται από κλοπές και άλλες καταστροφές, γεγονός που καθιστά την κατάσταση ακόμα πιο επικίνδυνη.
Το Κίνημα επισημαίνει ότι η διάσωση του δικτύου είναι ζήτημα υψηλής προτεραιότητας, καθώς η Πολυτεχνική Σχολή Ζυρίχης εκτιμά την αξία του τμήματος Κορίνθου – Τρίπολης σε δύο δισεκατομμύρια ευρώ. Αυτή η παρακαταθήκη του πολιτισμού και της οικονομίας του Μοριά κινδυνεύει να καταστραφεί αν δεν γίνουν άμεσα οι απαραίτητες ενέργειες.
Μέσα από την επιστολή του, το Κίνημα προτείνει συγκεκριμένες παρεμβάσεις που θα πρέπει να υλοποιηθούν το συντομότερο δυνατόν από τους αρμόδιους φορείς. Αυτές περιλαμβάνουν:
Καθαρισμός του δικτύου από δένδρα και θάμνους, για τον οποίο υπάρχουν διαθέσιμα μηχανήματα στην Πάτρα. Είναι απαραίτητη η λήψη απόφασης και μια μικρή χρηματοδότηση για τη χρήση τους.
Επιπλέον, πρέπει να γίνει συντήρηση ορισμένων τμημάτων του δικτύου ώστε να παραμείνουν ασφαλή από κατολισθήσεις και πτώσεις βράχων. Η κατάσταση των υποδομών αυτών επηρεάζει άμεσα την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών και την αποδοτικότητα του δικτύου.
Επίσης, είναι κρίσιμο να διατηρηθεί η πρόσβαση του δικτύου στην Αττική. Στην επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου από Άνω Λιόσια προς Μέγαρα, θα πρέπει να τοποθετηθεί μια ενδιάμεση σιδηροτροχιά, η οποία έχει προβλεφθεί από τον ΟΣΕ, ώστε να διευκολύνεται η μεταφορά του μετρικού τραίνου.
Τέλος, η καταγραφή και προστασία των κτιρίων και των σταθμών του δικτύου είναι απαραίτητη, καθώς αυτά αποτελούν τμήμα της πολιτιστικής κληρονομιάς της περιοχής και αξίζει να διασφαλιστούν. Όλες αυτές οι ενέργειες είναι κρίσιμες για τη διατήρηση ενός ιστορικού και πολιτιστικού αγαθού που επηρεάζει πολλές πτυχές της ανάπτυξης στην περιοχή του Μοριά.