Δραστική Αναβάθμιση των Σιδηροδρομικών Υποδομών
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στην επιτάχυνση των διαδικασιών για τη δραστική αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υποδομών στη χώρα, κατά τη διάρκεια του υπουργικού συμβουλίου. Κατά την ανακοίνωση του έργου, τόνισε την ύπαρξη αυστηρού χρονοδιαγράμματος που προβλέπει την ολοκλήρωση των διαδικασιών εντός 15 μηνών, μέσω της εφαρμογής πλήρους τηλεδιοίκησης, σηματοδότησης και αυτόματης πέδησης.
Ο κ. Μητσοτάκης υπογράμμισε ότι σκοπός είναι ο ΟΣΕ να εξελιχθεί σε έναν οργανισμό που θα μπορεί να ανταγωνιστεί αντίστοιχες ευρωπαϊκές εταιρίες, όπως η ΔΕΗ. «Ως πολιτεία, πρέπει να δώσουμε μια ουσιαστική απάντηση στο συλλογικό πένθος των Τεμπών, αντιμετωπίζοντας τα αίτια της τραγωδίας με συγκεκριμένα και αποτελεσματικά έργα», δήλωσε, τονίζοντας την ανάγκη αλλαγής στη νοοτροπία και στις διαδικασίες.
Η νέα εταιρία «Νέοι Σιδηρόδρομοι Ελλάδος» θα προκύψει από τη συγχώνευση του ΟΣΕ, της ΓΑΙΑ ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, με στόχο να εξελιχθεί σε μια νέα, δυναμική και βιώσιμη επιχείρηση. «Η ΔΕΗ, την οποία παραλάβαμε το 2019 πρακτικά χρεοκοπημένη, είναι σήμερα μια υγιής και δυναμική επιχείρηση στην αγορά ενέργειας, και αυτό το μοντέλο επιθυμούμε να εφαρμόσουμε και στους σιδηρόδρομους», πρόσθεσε ο πρωθυπουργός.
Νέες Παρεμβάσεις και Ρυθμίσεις για Ασφάλεια
Ο πρωθυπουργός ανέφερε τη σημασία των παρεμβάσεων που θα αποκαταστήσουν την εμπιστοσύνη των επιβατών στους σιδηρόδρομους. Στο πλαίσιο αυτό αναγνωρίστηκαν συγκεκριμένες ρυθμίσεις, εκ των οποίων οι πιο σημαντικές περιλαμβάνουν:
- Ακριβής γεωεντοπισμός τρένων σε πραγματικό χρόνο
- Ίδρυση Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας
- Δημιουργία πλατφόρμας (railway.gov.gr) για την αξιοπιστία χρόνου δρομολογίων
- Ενίσχυση της βιντεοεπιτήρησης σιδηροδρομικών δομών
- Ευέλικτες διαδικασίες προσλήψεων – αυστηρή αξιολόγηση προσωπικού
- Επαναφορά του προϊσταμένου αμαξοστοιχίας
«Στόχος μας είναι η δημιουργία μιας νέας κουλτούρας ασφάλειας και επαγγελματισμού σε όλα τα επίπεδα, με κίνητρα και κανόνες που θα αποτρέπουν λάθη που μπορεί να είναι ολέθρια», δήλωσε ο πρωθυπουργός. Αυτή η προσέγγιση, όπως είπε, θα εμπνεύσει τους εργαζόμενους να ασκούν τις ευθύνες τους με συνείδηση.
Ο ίδιος περιέγραψε την ανάγκη για τολμηρές παρεμβάσεις και την τήρηση αυστηρών χρονοδιαγραμμάτων για την υλοποίησή τους. «Θα πρέπει να αναμετρηθούμε με το κακό μας παρελθόν και είμαι βέβαιος ότι θα τα καταφέρουμε», τόνισε.
Στρατηγικές και Μέτρα Εκσυγχρονισμού
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, παρουσίασε τα μέτρα για την ουσιαστική αναβάθμιση του σιδηροδρομικού συστήματος. Όπως ανέφερε, το νομοσχέδιο θέτει τα θεμέλια για έναν σιδηρόδρομο πιο ασφαλή, σύγχρονο και αξιόπιστο, τηρώντας τις υποσχέσεις απέναντι στους πολίτες.
Το νομοσχέδιο βασίζεται σε τρεις βασικούς άξονες παρέμβασης: την ανάπτυξη νέων δομών ασφαλείας σιδηροδρόμου, την εκπαίδευση και αξιολόγηση του προσωπικού, και τη δημιουργία σύγχρονης εταιρικής δομής για τον νέο ΟΣΕ. Οι συγκεκριμένες διατάξεις θα τεθούν σε δημόσια διαβούλευση, ώστε να αρχίσουν άμεσα να εφαρμόζονται.
Ο κ. Κυρανάκης τόνισε το σχέδιο για την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής ασφάλειας, ανακοινώνοντας την υποχρεωτική εγκατάσταση κάμερας σε όλες τις κρίσιμες υποδομές και τη δημιουργία ενός Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας που θα ασχολείται με την παρακολούθηση του σιδηροδρομικού δικτύου σε πραγματικό χρόνο. Επίσης, θα εισαχθεί ένα ηλεκτρονικό σύστημα για την καταγραφή εντολών και παραβάσεων, προκειμένου να ενισχυθεί η διαφάνεια και η ασφάλεια στην κυκλοφορία των τρένων.
Αντικείμενο της μεταρρύθμισης είναι η επαναφορά του προϊσταμένου αμαξοστοιχίας, ο οποίος θα έχει και εκπαιδευτικά προσόντα μηχανοδηγού. Ο προϊστάμενος θα επιβλέπει τη συμμόρφωση με τους κανόνες ασφαλείας, προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια του επιβατικού κοινού.
Με τις νέες στρατηγικές και ρυθμίσεις, η κυβέρνηση σημειώνει έναν σημαντικό βηματισμό προς την κατεύθυνση της εκσυγχρονισμένης και ασφαλέστερης σιδηροδρομικής υποδομής, επιδιώκοντας τη βελτίωση της εμπιστοσύνης του κοινού στους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Έτσι, οι προβλέψεις για τις επενδύσεις και την υποδομή έχουν πλέον καθοριστεί, με τις αρχές να παραμένουν προσηλωμένες στην υλοποίηση του έργου με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα.